Het kan ook anders in de Jeugdzorg
29 03 07 - 17:36
Iedereen die wel eens vaker dit weblog bezoekt weet dat ik me nogal kwaad kan maken over de misstanden in de Jeugdzorg. Dat komt omdat ik professioneel nogal eens met de sector te maken heb gehad maar ook omdat ik van mijn zus, die daar werkt, veel verhalen hoor over alles dat daar mis is. Dat het ook anders kan en hoe simpel dat eigenlijk is was onlangs te lezen op het weblog van een gedupeerde die op werkbezoek mijn zus ontmoette. De gedeputeerde schrijft:
Zoals de dijkgraaf haar dijken schouwt, zo ga ik na wat afspraken op papier in de praktijk waard zijn.
Vorige week was ik op bezoek bij de locatie A, onderdeel van B. Wat was er met het extra provinciale geld voor de verbetering van de zorgstructuur en de aansluiting met bureau Jeugdzorg gebeurd? Ik stel de inmiddels bekende vraag: "Helpt het?". Gesprekken met de docenten en leerlingen van praktijkvakken waren verhelderend. Overigens: er dreigt een groot gebrek aan praktijkdocenten voor het VMBO. De leraren die ik ontmoette, waaronder C, waren puik. De medewerkster van Bureau Jeugdzorg, die docenten traint, overtuigend.
Een week later was ik in een totaal andere setting. De basisschool de D in E. De bestuurders dit deel van de provincie hebben gekozen het provinciale geld voor de verbetering van de zorgstructuur bij het onderwijs in eerste instantie te steken in het basisonderwijs. De zogenoemde aansluitingsgelden voor Bureau Jeugdzorg zijn aan het budget toegevoegd. Drie wethouders van F, G en H waren aanwezig.
Wat ik leerde is in een paar zinnen te vatten: De werkwijze is bepalend voor het succes. Direct bij het probleem de aanpak regelen. Dat vraagt om deskundigheid, goede communicatie, samenwerking en niet om een gebouw met bureaus en computers.
Dus als u mij van nu af aan hoort praten over Centra voor Jeugd en Gezin, dan heb ik het over die werkwijze en niet over iets statisch in een gebouw. Hoe kom ik hier op?
Omdat mw. X, gedetacheerd vanuit Bureau Jeugdzorg, op zo?n wijze wordt ingezet dat ze geen last heeft van bureaucratie. Bureau Jeugdzorg is haar werkgever. Zij brengt de expertise mee die je kan verwachten van een medewerker van Bureau Jeugdzorg, maar de manier waarop zij werkt, wordt bepaald door de gezamenlijke opdrachtgevers, te weten de gemeenten in de Kop van Noord-Holland (overigens met uitzondering van de gemeente Den Helder, die een andere weg heeft gekozen).
Haar opdrachtgever ontdekte haar achter een bureau, werkend aan een computer. Daar wordt ze niet voor betaald. Ze moest naar de scholen, de ouders en de kinderen die advies nodig hebben. Dus hup de auto in, met dictafoon, en iemand van de administratie werkt de minimaal benodigde informatie over de gesprekken wel uit. Dus ontmoette ik een zorgcoördinator, die doet waar ze goed in is. Ze zorgt ervoor dat duidelijk wordt welke hulp de ouders en kinderen nodig hebben. Ze zorgt er ook voor dat de hulp geregeld wordt. Dat kan van alles zijn. Bovendien als het nodig blijkt dat Bureau Jeugdzorg er aan te pas moet komen om de indicatie de stellen, dan heeft zij bijna al het voorwerk gedaan. Bureau Jeugdzorg kan het afronden en dus geen dubbel werk. Onderwijs blij, zorgcoördinator gelukkig, ouders en kinderen geholpen.
Inmiddels wordt de werkwijze toegepast voor de leeftijd van 0 ? 12 jaar. Inmiddels kan 50% van het basisonderwijs rekenen op de inzet van het Jeugd Advies Team.
Eén reactie
Interessante blog!
Kijk ook eens op mijn blog over fouten van jeugdzorg die ik zelf bij mijn pleegbroertje zie!
meanderjuf.blogeiland.nl
Daisy (E-mail ) - 26-04-’07 10:46