Marktwerking en onthechten

15 07 05 - 10:46


Een aantal jaren geleden heb ik er een klein jaar gewerkt, bij de BBA. Eerst in het rayon Oosterhout waar een conflict was uitgebroken tussen rayonchef en chauffeurs. Ik ben toen ruim een half jaar interim-rayonchef geweest daar. Veel geleerd, hard gewerkt en ook een hele leuke tijd gehad. Nadat een nieuwe rayonchef was aangetreden in Oosterhout heb ik nog een tijdje gewerkt op het hoofdkantoor in Breda. Met name mijn tijd in Oosterhout was boeiend. Het was er lang niet altijd gemakkelijk maar ik heb er wel ontdekt hoe verknocht alle chauffeurs zijn aan 'hun' BBA. Er werd veel gemopperd maar 80 % daarvan was uit gewoonte. Er waren ook veel leuke dingen: een personeelsblad, personeelsfeesten en met Sinterklaas allemaal Zwarte Pieten achter het stuur van de bus. Daarvoor moesten mijn opvolgster en ik dan wel 's morgens in alle vroegte naar de 'uitruk' komen om de dames en heren Piet tip top op de bus te laten verschijnen.
En nu is de BBA alle concessies in Brabant kwijt. De chauffeurs zullen hun baan niet verliezen maar worden in het kader van 'mens volgt werk' na 2006 werknemer bij Arriva, Connexxion of Hermes. Het zal een hard gelag zijn dat ze niet meer voor de BBA werken en elkaars collega niet meer zijn. De meeste mensen vonden het al zo erg toen het bedrijf werd opgekocht door het Zweedse Connex, dat er met grote stappen door de porseleinkast ging. De gevolgen daarvan moeten nu onder ogen worden gezien.
Er blijft van de BBA in feite niks meer over. Er zijn nog wat concessies in Utrecht en Gelderland maar hiermee wordt het hart uit de organisatie weg gerukt. Het zou me niks verbazen als moedermaatschappij Connex zich binnenkort terugtrekt van de Nederlandse markt. Dat wil alleen maar geld verdienen en heeft aan andere dingen geen boodschap.
Volgens mij heeft de wetgever, die besloten heeft tot marktwerking in het openbaar vervoer, nooit bedacht hoeveel onrust en verdriet dat zou geven in de werksituatie van betrokkenen. En ook niet hoeveel traantjes daarom worden gelaten.

dertien reacties

Amiek

Yeah, right, een wetgever die nadenkt… Jij gelooft in utopieen?

Amiek (URL) - 15-07-’05 11:01
Amiek

Ben verder niet cynisch hoor, helemaaaaal niet!

Amiek (URL) - 15-07-’05 11:01
Annelies (v/h Minoes)

Nou, ik ken ook heel goed de kant van de opdrachtgever (daarvoor werkt mijn vader in het midden van het land). Juist door die marktwerking kan de opdrachtgever (gemeente, regio, provincie) de uitvoerder (busbedrijf in dit geval) veel beter dwingen om aan klantvriendelijkheid te werken. Klantviendelijkheid in alle opzichten: gedrag van chauffeurs, dienstregeling, klachtenafhandeling. Toegegeven, het is dus erg afhankelijk van de prioriteiten en deskundigheid van de opdrachtgever. Maar als je de juiste hebt, kan het tot verbetering leiden.

Annelies (v/h Minoes) (URL) - 15-07-’05 11:17
Mieke

Ik heb ook gezien hoeveel geld er over de balk ging in de bedrijven hoor Annelies maar ik weet niet of het resultaat van marktwerking altijd klantvriendelijkheid is. Ik heb gezien dat de burger er niet echt op vooruit ging in Brabant doordat veel zg onrendabele lijnen werden opgeheven en mensen aanwezen waren op eigen auto, taxi of buurtbus. Volgens mij gaat die marktwerking toch vooral om economische motieven. Op zich niks mis mee maar klantvriendelijkheid komt daarmee met regelmaat in het gedrang.

Mieke - 15-07-’05 11:38
Chantal

Enerzijds snap ik wat je wilt zeggen wat betreft het opheffen van de BBA, anderzijds denk ik dat de oude werknemers blij mogen zijn dat ze een andere werkgever krijgen, ze hadden ook ontslagen kunnen worden en dat is in deze tijd helemaal geen pretje….. dus even mokken mag, maar daarna je zegeningen tellen en beseffen dat je gewoon nog een baan hebt, al is het bij een andere baas.

Chantal (URL) - 15-07-’05 12:08
Amiek

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is wat er gebeurt als Connex zich terug trekt uit Nederland. Komen dan de oudjes weer terug, of krijgen we greyhound of neemt OAD de boel over? Of krijgen we gewoon weer de staatsbus?

@ Annelies: Dat is misschien wel de theorie, maar hier in de regio heb ik gezien dat dezelfde buschauffeurs gewoon elke 1,5 jaar een ander pakje aankregen, verder veranderde er niet heel erg veel.

Amiek (URL) - 15-07-’05 12:23
Mieke

Daar heb je ook gelijk in Chantal, dat is de zakelijke kant. Maar dingen als companyfeeling, bedrijfscultuur, verbondenheid met het bedrijf waar je werkt, de sociale functie van werk verdwijnen uit beeld terwijl het zo waardevol is en dat is heel jammer.

Mieke - 15-07-’05 12:25
sab

Met komst van Connexxion is bij ons de NZH verdwenen. En Centraal Nederland is ook verdwenen. Wat ik er gevoelsmatig jammer aan vind is dat door alle verschillende busmaatschappijen je altijd het idee had dat je echt op reis was. Maar nu zit je tegenwoordig altijd in een groene bus met lichtgroene letters. Het zal zijn voordelen hebben maar ik vond het een stuk gezelliger.

sab (URL) - 15-07-’05 12:39
Simone

Ja, ik vind dat vaak ook zo tragisch! :-( De uitruk…hahaha. >;-)

Simone - 15-07-’05 15:11
Mieke

@ Simone: als rayonchef zat je helemaal goed als je af en toe voor dag en dauw verscheen bij de uitruk. Het had wel wat hoor. Om vijf uur of half zes als iedereen nog slaapt de eerste bussen de stalling uit zien gaan de nevelige ochtend in.

Mieke - 15-07-’05 16:12
henriette

Mijn ouders wonen in Oosterhout, daar hoort de BBA te rijden, vind ik.

henriette (URL) - 15-07-’05 23:53
Mieke

@ En zo is het maar net. Ik ben het helemaal met je eens.

Mieke - 16-07-’05 10:03
Annelies (v/h Minoes)

@Mieke en Amiek: dat er veel lijnen worden opgeheven heeft niet zoveel met marktwerking te maken als wel met de prioriteiten van de opdrachtgever (=overheid). Vindt die het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen met het OV gaan? Zo ja, dan moet hij zorgen dat het busbedrijf die lijnen ook aanbiedt. Maar de opdrachtgever bepaalt wie, wat, waar en hoe vaak rijdt. Vervolgens is het ook de taak van de opdrachtgever om de busmaatschappij te controleren, op alle fronten (van op tijd rijden tot klantvriendelijkheid). Het grote probleem is echter dat veel overheden niet genoeg expertise in huis hebben om dit allemaal te doen of zich niet realiseren dat dit ook tot hun taken hoort. Dus als je vindt dat er bij jou in de buurt te weinig bussen rijden, of dat het lokale OV-bedrijf er een zooitje van maakt, moet je je ook richten tot je gemeente-, regio- of provinciebestuur. Want dan doen zij hun werk misschien ook niet goed.

Annelies (v/h Minoes) (URL) - 16-07-’05 17:34


(optioneel veld)
(optioneel veld)

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.