Bewust gekozen!

08 07 05 - 11:01


Mijn oudste neef B is nu 17 en is als een jongere van deze tijd op een bewuste manier met zijn leven en zijn toekomst bezig. Hij zit in de 5e klas van het atheneum en tot dit schooljaar ging het leren hem eigenlijk heel gemakkelijk af. Genetisch is hij van vaders zijde behept met een goede dosis ambitie en van moeders zijde met een relaxte houding ten opzichte van de door het gezag gestelde eisen, een combinatie die dit schooljaar een beetje begon te wringen. Voor het eerst in zijn hele schoolcarriĆØre moest hij er nu toch wel behoorlijk hard voor werken en wat nog moeilijker was zijn werk naar behoren plannen. Veel meer dan wij vroeger op school moesten, zijn de leerlingen tegenwoordig al vroeg zelfstandig aan het studeren en hangt veel af van hun vermogen om e.e.a. tijdig te plannen zodat ze niet op het laatste moment in tijdnood zouden komen. Gedurende dit schooljaar had B al een paar keer ontdekt dat hij niet helemaal over de planningsvaardigheden beschikt die nodig waren en ook dat andere dingen een prominentere plek in zijn aandacht innamen dan het schoolwerk. Dreigende wolken pakten zich samen boven het eindrapport. Een paar weken geleden vroeg ik hem hoe het er mee stond en toen zei hij: "komt helemaal goed hoor Mieke, ik denk dat ik er voor kies om het jaar maar een keertje over te doen. Ik heb namelijk niet van die hele hoge cijfers en misschien kom ik anders in het examenjaar toch wel in de moeilijkheden." Ik was verwonderd en vroeg hem hoeveel onvoldoendes hij dacht te gaan krijgen. Hij vertelde me toen dat het twee of drie vijven zouden zijn. Een score waar ik in mijn middelbare schooldagen absoluut tevreden mee zou zijn geweest omdat die score er een bewijs van was dat je NET genoeg had gedaan om over te gaan en niet overbodig veel energie in het huiswerk had gestopt.
Van de week informeerde ik bij zijn moeder naar de stand van zaken. Zij wist mij te vertellen dat de school voor de volle honderd procent achter de keuze bleek te staan die B reeds enige tijd geleden had gemaakt. Overigens had B zijn moeder nog wel laten weten dat als hij er nou niet voor had gekozen een 1 te krijgen voor de opdracht die hij had ingeleverd en niet ervoor gekozen had om Frans met een laag cijfer af te ronden, het geen probleem zou hebben gevormd om een totaal andere keuze te maken dan hij nu had gedaan.
Ik moest er erg om lachen en mijn zusje trouwens ook. B heeft absoluut humor en weet zijn belangen altijd met verve te presenteren, zelfs tegen beter weten in. En hij kan daarbij ook zichzelf relativeren en dat is absoluut een goede eigenschap.
Natuurlijk is het zonde van het jaar dat hij nu over moet doen. Maar een echte ramp is het nou ook weer niet. En wie zijn mijn zus en ik om daar over te mekkeren. Wij hebben zelf allebei ook een jaar gedoubleerd op de middelbare school. Al zeiden wij toen nog niet dat we daar voor hadden gekozen maar vertelden wij aan iedereen dat we waren blijven zitten.
Op het plaatje een persoon die misschien nog aan het overwegen is wat hij zal kiezen: het beroemde beeld van Auguste Rodin, Le Penseur.

drie reacties

Leibele

Die jongen komt er wel.Mijn zoon vond het werken met kinderen met een geestelijke achterstand op zijn stageplek veel leuker dan ook zijn opleiding aan de Hogeschool te Amsterdam af te maken.En hij werkt nu echt al jaren ,zonder afgemaakte studie nog steeds op die stageplek en is heel gelukkig.

Leibele (URL) - 08-07-’05 11:38
brigitte

Wat heb je dat op een prachtige manier beschreven. Ik zal het mijn zoon eens laten lezen. Kan hij ideetjes opdoen.

brigitte (E-mail ) (URL) - 08-07-’05 13:59
V@nM@n

Ik vind het in ieder geval mooi gevonden…

V@nM@n (URL) - 08-07-’05 19:33


(optioneel veld)
(optioneel veld)

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.