Tot hier en niet verder

03 11 04 - 16:23



Gisterenochtend werd Theo van Gogh vermoord. En meteen barstte het tumult aan alle kanten weer los, machteloosheid, verdriet en woede alom. En natuurlijk de hamvraag: hoe kunnen we dit tij keren? Hebben we de moed al opgegeven? Of blijven we geloven in en werken aan een betere wereld? Zomerstorm plaatste gisteren in het kader van Dichters op Dinsdag dit prachtige gedicht van Remco Campert:


Iemand stelt de vraag

verzet begint niet met grote woorden

maar met kleine daden

zoals storm met zacht geritsel in de tuin

of de kat die de kolder in zijn kop krijgt

zoals brede rivieren

met een kleine bron

verscholen in het woud

zoals een vuurzee

met dezelfde lucifer

die een sigaret aansteekt

zoals liefde met een blik

een aanraking iets dat je opvalt in een stem

jezelf een vraag stellen

daarmee begint verzet

en dan die vraag aan een ander stellen



Job Cohen citeerde tijdens de bijeenkomst op de Dam gisteravond Voltaire: Ik verafschuw wat u zegt maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. Het gaat er niet om of je het eens bent met de andere meningen, het gaat er om of je ze respecteert en waardeert.

respecteren (ov.ww.)
  1. blijk geven van respect (voor) => iem. au serieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
  2. (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
  3. (voorschriften) eerbiedigen => naleven
waarderen (ov.ww.)
  1. waarde toekennen aan => apprecieren, iets op prijs stellen
  2. de waarde bepalen van
Gisteravond brainstormde ik met Geespot naar aanleiding van het gebeurde, over een vreedzame verzetsactie. In het kader van verbeter de wereld, begin bij jezelf werd de actie Tot hier en niet verder! 'geboren'. Het doel van de actie is het mogelijk maken van vrije uitwisseling van meningen en denkbeelden tussen alle mensen. Ben jij ook een voorstander van vrijheid van meningsuiting & wil je je steentje bijdragen aan deze actie? Stel jezelf dan eens de volgende vraag: kun jij ervaren dat voor jou de volgende bewering waar is zonder enige bedenking of bijgedachte?


'Ik respecteer en waardeer alle meningen van alle andere mensen.'


In het geval je geen volmondig JA kunt antwoorden op bovenstaande vraag, stel je jezelf dan nog een vraag: ben je bereid je bedenkingen en reserves te laten varen om deze bewering tot een werkelijkheid te maken? Mocht je op deze vraag ook geen volmondig JA kunnen antwoorden, is het misschien tijd om jezelf eens even achter je oren te krabbelen en na te denken over wat Vrijheid van Meningsuiting volgens jou betekent...

Wij hopen natuurlijk op zoveel mogelijk volmondige JA's op bovenstaande vragen en op een stukje actie-bereidheid: stel de vraag ook aan anderen!

Laat ons even weten als je de actie steunt.

Als je wilt reageren of discussieren reageer dan hieronder of stuur een mailtje.

Je kunt de tekst & banner naar je eigen weblog kopieeren.

Let's make some noise!

32 reacties

GeeSpot

Jaaa!!! lekker lawaai maken!!! :o)

GeeSpot (URL) - 03-11-’04 17:39
Vampire

Ik heb op mijn log verwezen naar deze log. Hopenlijk ben je het ermee eens, daar ik het niet beter kan verwoorden!

Vampire (E-mail ) (URL) - 03-11-’04 18:11
spikeyxposed

JA!!!!!!!! anders zou ik niet blij met mezelf zijn!

spikeyxposed (URL) - 03-11-’04 18:18
sab

Wat nou als ik zelf gediscrimineerd word? Moet ik dan de mening ook nog respecteren en waarderen? Respecteren lukt dan misschien, maar waarderen?

sab (URL) - 03-11-’04 18:49
Scriptkipje

Sorry ik kan het niet. Ik ben volmondig bereid om de mening van anderen te respecteren maar alles zomaar klakkeloos waarderen……nee dat lukt me niet.

Scriptkipje (E-mail ) - 03-11-’04 18:49
Vampire

‘t Is niet de bedoeling dat je de mening waardeert lijkt me.. de issue hier is dat je de mening van een ander respecteert en het feit waardeert dat de andere persoon zijn mening durft te uiten.

Vampire (E-mail ) (URL) - 03-11-’04 19:22
Puur Kaat

Amen.

Puur Kaat (URL) - 03-11-’04 19:39
Lucy

Ik ben groot voorstander van het respecteren van ieders mening. Dat je de mening van een ander zou moeten waarderen vind ik echt nonsens. Respect dus: ja!

Lucy (URL) - 03-11-’04 19:41
V@nM@n

Een waardevolle discussie begint bij jezelf. Ik zal het logo plaatsen met een verwijzing naar jullie site om de discussie op gang te brengen. Ik ben van mening dat we allemaal wat te ver zijn doorgeschoten in onze reacties van en naar anderen. Ik steun dan ook de gedachte: verbeter de wereld, begin bij jezelf. en dat mag best vanaf nu.

V@nM@n (URL) - 03-11-’04 19:59
Nijntje

Ik vind het makkelijker om volmondig ja te zeggen op die uitspraak van Voltaire

Nijntje (URL) - 03-11-’04 20:00
Mieke

Met waarderen bedoel ik absoluut niet dat je het er mee eens zou moeten zijn maar wel dat je idd zoals Vampire zegt de ander waardeert voor het uiten van zijn mening. Het is goed als mensen uitkomen voor wat ze denken. Als ze er niet voor uit (durven) komen dan krijg je dingen zoals die moord op van Gogh. Dan krijg je dat moordenaars martelaars worden. Ik ben het met veel meningen niet eens maar heb besloten dat vrijheid van meningsuiting begint bij mijzelf. En dat ik bereid ben andere de vrijheid te geven hun mening tegen mij te uiten of ik er nou mee eens ben of niet. En als ik probeer – zonder oordeel dus met waardering – naar die mening te luisteren dan is dat het begin van dialoog. Anders is er alleen maar oorlog en dood en we hebben daar gisteren een voorproefje van gehad.

Mieke (URL) - 03-11-’04 20:05
Mieke

@ Nijntje: helemaal goed Nijn! Als dat voor jou is waar het over gaat, go for it! En stel aan anderen die vraag, of ze dat ook willen.

Mieke (URL) - 03-11-’04 20:06
Mieke

En de belangrijkste vraag is natuurlijk: wat is voor jou vrijheid van meningsuiting? Laat eens horen hoe dat er voor jou uitziet?

Mieke (URL) - 03-11-’04 20:14
Lady_P

Waardeer en respecteer ik een vrije meningsuiting : een volmondig JA, MITS !!! deze meningsuiting op een respectvolle menswaardige manier gebeurt.

Lady_P (URL) - 03-11-’04 20:21
Mieke

Is dat een bedenking Lady_P? Moet een ander eerst respect tonen voordat jij het wilt doen?

Mieke (URL) - 03-11-’04 20:26
brigitte

Volgens mij gaat het niet om het grootste deel van de wereldbevolking die het ermee eens zal zijn, maar om het kleine percentage mensen die niet eens weten weat respect inhoud en zich daar dus ook niet naar kunnen gedragen.

brigitte (E-mail ) (URL) - 03-11-’04 20:26
Mieke

Het gaat er hier om dat je een verschil wilt maken door naar jezelf te kijken en hoe jij met vrijheid van meningsuiting van anderen omgaat. En als iedereen dat doet dan kan er een uitwisseling van gedachten plaatsvinden en kunnen we (misschien) geweld voorkomen.

Mieke (URL) - 03-11-’04 20:34
brigitte

Ik geloof er niks van dat het zo werkt.

brigitte (E-mail ) (URL) - 03-11-’04 20:40
Mieke

@ Brigitte: Het is net als met vertrouwen. Je kunt wel afspreken vanaf nu vertrouwen we elkaar maar zo werkt het niet. Als niet iemand begint met vertrouwen te geven dan ontstaat het niet tussen mensen. En zo is het met respect ook. Als je maar vast blijft houden aan oordelen die je hebt zul je ze ook altijd bevestigd zien. Als je zeker weet dat Hoog Catharijne eng is om ‘s avonds doorheen te lopen dat is de kans dat je overvallen wordt groter dan dat je die overtuiging niet hebt. Ik weet ZEKER dat het zo werkt!

Mieke (URL) - 03-11-’04 20:46
Mieke

En dat is een overtuiging :-)

Mieke (URL) - 03-11-’04 20:46
IngKey

Respecteren: JA. Waarderen in de genuanceerde omschrijving hierboven: JA.

Ik snap alleen niet zo goed wat deze actie inhoudt. Wat is de bedoeling om te gaan doen, wanneer “je besluit je steentje bij te dragen aan deze actie”?

IngKey (URL) - 03-11-’04 21:12
Mieke

@ IngKey: breng in de praktijk dat je andere mensen respecteert en waardeert in hun meningen en vraag ook aan anderen om dat te doen. Met andere woorden: praktiseer de vrijheid van meningsuiting door zelf het goede voorbeeld te geven en andere mensen bewust te maken van de praktijk die hoort bij de theorie.

Mieke (URL) - 03-11-’04 21:19
Lady_P

@ Mieke : Nee geen bedenking.Noem het een statement. Vrijheid van meningsuiting wordt (meestal)tot een groot publiek gewijd.

Wanneer dit op een respectloze manier gebeurt is men mij als “luisteraar“of “lezer” kwijt.Heel simpel toch?

Vind jij dat een ieder mag zeggen dat hij wil?

Nee ik vind dat er ook grenzen horen bij wat men ,of eerder hòe, men iets kan zeggen. Lady_P (URL) - 03-11-’04 23:02
IngKey

Juist, ik snap ‘m.

IngKey (URL) - 03-11-’04 23:32
Mieke

@ Lady P: ik vind wel dat iedereen alles moet kunnen zeggen althans voorzover de wet dit toestaat. Zie ook artikel 7 van de Grondwet:

Artikel 7 Grondwet – Vrijheid van meningsuiting

1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.

3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden

4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.

En natuurlijk kunnen meningen van mensen ook strijdig zijn met het discriminatieverbod en dan is er sprake van strijdigheid van twee grondrechten. Je kunt overigens als je meent dat je grondrecht is aangetast naar de rechter gaan om je gelijk te halen.

De manier waarop men zijn mening uit is een ander issue. Met woorden moet kunnen vind ik maar in daden zoals gisteren natuurlijk absoluut niet!!!!

Mieke - 03-11-’04 23:49
sab

Ik vind dat als je iemand denigreert met woorden dat dat ook niet moet kunnen.

Wel jammer dat deze discussie in mijn ogen een beetje uitloopt op een welles/nietes discussie.

Of beroof ik mensen nu van het recht op vrije meningsuiting?

sab (URL) - 04-11-’04 07:27
Kaat

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik vrees alleen dat dat er bij bepaalde mensen niet in gaat. Heb gister een interview met mensen van een radicale moskee in Amsterdam West gezien en ik heb maar één mening. Dat tuig (van die moskee) moet hier weg, anders gaat alles waar we ooit voor gevochten hebben er aan.

Kaat (URL) - 04-11-’04 09:46
Mieke

@ Kaat: die mening mag je hebben. Net zo goed als andere mensen hun mening mogen hebben. Het enige dat ik wil zeggen is dat vrijheid van meningsuiting iets is dat je moet willen geven aan andere mensen. Dat is wat jij en ik en wij allemaal kunnen doen om deze maatschappij niet te laten uitlopen in een strijd tussen godsdiensten en culturen. En iedereen moet zich aan de wet houden en de grondrechten van ons land respecteren en zo niet dan staan daar straffen op. Het lijkt me dat ook nagedacht moet worden over de handhaving van deze rechten en dat zal ook wel gebeuren.

Mieke - 04-11-’04 10:04
Lucy

en toch …. ik heb er nog eens over nagedacht. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed en moet bewaard/bewaakt worden. Moord is nooit oké, helemaal nooit. Respect voor een andere mening moet er zijn. Maar hoe zit het eigenlijk met het opzettelijk kwetsen van anderen? Hoe ver mag je daarin gaan? Blijft dat alsmaar ‘vrijheid van meningsuiting’heten? Als een dichter consequent vrouwen ‘stinkende gleuven’ noemt, is dat dan kunst? Of een columnist een bepaalde bevolkinsgroep ‘geitenneukers’ noemt, is dat dan iets als kunst of vrijheid van meningsuiting? Ik ben daar niet over uit. Als je over en weer respect wilt en een dialoog, begin je dan met schelden en kwetsen?

Lucy (URL) - 04-11-’04 12:13
Mieke

@ Lucy: Dan kom je op het onderwerp waar ik het eerder over had: het discriminatieverbod. Dat is ook een grondrecht en kan soms in strijd komen met de vrijheid van meningsuiting. In zo’n geval moet de rechter uitsluitsel geven. Zo zit ons systeem in elkaar. Het gaat dan niet aan dat burgers elkaar de mond snoeren of vermoorden.

En wat je laatste vraag betreft: als je meer respect wilt en dialoog dan denk ik dat je moet beginnen dat zelf te praktiseren. Het is met vertrouwen, respect en dat soort dingen altijd zo dat je het niet kunt afspreken of afdwingen. Het enige dat je kunt doen is het geven en hopen dat jouw gift ook het goede in anderen losmaakt. Het trouwens het schelden zegt iets over iemand degene die scheldt. Dat jij er door gekwetst wordt is omdat jij denkt of bang bent dat het het iets over jou zegt of over iets dat jou beroert maar is dat wel zo? Het helpt om eens even bij jezelf te onderzoeken over wie zo’n scheldwoord nu wat zegt en ik kom dan meestal tot de conclusie dat het niet over mij is.

Enne, goed dat je er op terug komt.

Laten we blijven praten en van gedachten wisselen over dit hele belangrijke onderwerp.

Mieke - 04-11-’04 12:50
Lucy

Mieke, ik denk dat je de weblog van Anja Meulenbelt iets voor jou is. Natuurlijk ken ik je niet, alleen van het bezoek aan je log, maar daaruit maak ik dat op. Discussie over wat er nu aan de hand is in Nederland en de verwarring en emoties daaromheen worden daar heel goed en weloverwogen belicht. Ik bezoek die site geregeld en heb er wat aan, in die zin dat er hele zinnige dingen worden gezegd met duidelijk respect voor elke mening. http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/

Lucy (URL) - 07-11-’04 09:20

Een of meer reacties staan in de wachtrij om goedgekeurd te worden.



(optioneel veld)
(optioneel veld)

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.