Iain Matthews legende?
12 03 05 - 15:27
Iain Matthews trad vorige week op in het Beauforthuis, met in het voorprogramma Harold K (hieronder meer daarover). Ik wilde er perse heen om te ontdekken of Iain echt de legende is zoals zijn staat van dienst doet vermoeden. Zijn prestaties tot nu toe zijn indrukwekkend. Hij richtte destijds samen met Richard Thompson en de veel te vroeg gestorven Sandy Denny de legendarische groep Fairport Convention op. Hij had een wereldhit met het Joni Mitchell nummer 'Woodstock', maakte het klassieke album 'If you saw thro my eyes'. Hij speelde o.a. in de groepen Plainsong en Matthew Southern Comfort. Hij heeft niet minder dan zestig CD's en LP's op zijn naam staan, als solo-artiest of als onderdeel van een groep. Ik heb hem sinds zijn Fairport Convention tijd min of meer gevolgd.
Veel artiesten die ooit bij de top hoorden glijden, bij gebrek aan een echte doorbraak, door de jaren heen af en drijven op hun oude successen. Dat kan niet gezegd worden van Iain Matthews. Hij blijft vooruit kijken en nieuw verdienstelijk werk maken. Waarom had ik dan niet het gevoel naar een legende te zitten kijken? Aan kwaliteit geen gebrek. Begeleiding van Ad Vanderveen (gitaar en zang) en Mike Roelofs (keyboard) ook prima voor elkaar (zie filmpje van Mieke). Wat ontbrak er dan? Iain zat vaak met zijn ogen dicht (klik foto voor vergroting) in zichzelf gekeerd te zingen, doorleefde ongetwijfeld zijn teksten, maar wist mij daarbij nauwelijks te raken, alsof hij toch nog een deurtje dicht hield en te weinig van zichzelf liet zien. Tussen de nummers door maakte hij wel contact met het publiek en vertelde anecdotes, onder andere over zijn tijd in Amerika. Hij had een optreden in Philadelphia en moest lange tijd in zijn auto doorbrengen om daar te komen. Er waren uiteindelijk zeven mensen op komen dagen om naar hem te komen luisteren... Tijd om zich te bezinnen op zijn verblijf daar en die ervaring leverde uiteraard ook een song op met de veelzeggende titel 'Contact'. Mieke en ik hadden het er later over. Miste hij uitstraling? Dat was het nou ook weer niet maar wat we misten kan het beste omschreven worden als 'presence'. Om nou te zeggen dat hij er niet helemaal was gaat echt te ver maar in die hoek zit het naar ons idee ergens. En over zitten gesproken, misschien was het ook anders geweest als hij niet op een stoel op het podium had gezeten maar gewoon was gaan staan.
Het was duidelijk dat er een aantal oude of trouwe fans in de zaal zaten. Op zijn vraag 'What next?' riep iemand in de zaal 'If you saw thro my eyes'! Iain voelde er zichtbaar weing voor om zo'n oud nummer te spelen. Gitarist Ad Vanderveen leverde met zijn markante kop ook een belangrijke bijdrage aan het optreden, speelde voortreffelijk gitaar en zong tweede stem en maakte zo nu en dan ook wat opmerkingen en grapjes tussendoor. Het was al met al een zeer aangenaam optreden met veel kwaliteit maar helemaal voldaan waren we niet toen we naar huis gingen.
Harold K: talent in de dop
Utrechtse Limburger Harold K (klik foto voor vergroting) had de eer het voorprogramma van Iain Matthews te verzorgen. Singer/songwriter Harold Koninckx speelt rootsmuziek en wordt daarbij begeleid door Bas van der Pul (trompet accordeon en piano) en Remco Mourits (gitaar, mandoline en bluesharp).
Die Harold (1977), die komt er wel. Zijn liedjes zijn charmant soms in het Nederlands soms in het Limburgs (Sittard) gaan o.a. over gemis en verlangen. Hij is rustig maar gedreven, weet wat hij wil en heeft goed contact met het publiek. Ik zou persoonlijk nog niet gelijk naar de winkel rennen om een CD van hem te gaan kopen, maar als hij blijft groeien, komt er ongetwijfeld werk van hem uit waar je niet om heen kunt. Zijn liedjes doen me bij vlagen aan Spinvis denken. De gedempte trompet zorgt voor een unieke sound en een apart sfeertje (zie filmpje van Mieke). Op zijn goed verzorgde site is een van zijn songs te beluisteren.
Geen reacties